Home » Newsletter » Corona ontbloot de waanzin van fast-fashion

Corona ontbloot de waanzin van fast-fashion

Steeds meer collecties. Uitverkoop. Verspilling. De mode-industrie is ontspoord. De Covid-19-pandemie heeft de ontsporing van de afgelopen jaren versneld. Deze ontsporing benadrukt de voordelen van natuurlijke duurzame materialen zoals pels.

Zo kan het niet verder
Laten we een rondleiding maken door het fast-fashion modesysteem, zodat we precies kunnen begrijpen waarom de situatie zo slecht is dat de mode-industrie nu zelfs zegt dat het zo niet verder kan.
Het tempo bij vele modemerken is de laatste 7 jaar dramatisch gestegen. De afgelopen jaren zijn steeds meer tussen-seizoen-collecties ontstaan. En zo wordt er steeds meer kleding geproduceerd. Om de kleding goedkoper te maken wordt steeds meer kunststof textiel gebruikt i.p.v. natuurlijke materialen. En door de snel opeenvolgende collecties is de levensduur van kledingstukken in een winkel maximaal twee maanden. Daarna zijn de kledingstukken niet langer relevant en kunnen ze niet worden verkocht, tenzij het in de uitverkoop is. Nu hebben we een einde-seizoens-uitverkoop, mid-seizoens-uitverkoop, Black Friday enz… . Kledingstukken worden soms maar één keer gedragen en daarna weggegooid. De fast-fashion heeft een waanzinnig consumentengedrag gecreëerd dat bovendien zeer schadelijk is voor het milieu.

Corona: terug naar de oude deugden
De Corona-crisis heeft de productielijnen en de afzet van vele modemerken volledig ontwricht. De crisis die daardoor in de modesector is ontstaan heeft belangrijke spelers binnen de sector tot het besef doen komen dat het zo niet verder kan. Deze hele ontwikkeling culmineert in het initiatief dat de naam #rewiringfashion draagt. Bijna 2.000 modemerken hebben toegezegd een remake van de industrie te steunen.
#Rewiringfashion wil terug naar het produceren van kwaliteitskleding, die beter is voor de planeet en die duurzaam is geproduceerd. Kleding die na twee maanden niet verouderd is en die kan worden gerecycled. Ze willen terug naar de liefde voor het vakmanschap en mooie kwalitatieve materialen.

Bontsector als voorbeeld
Op basis van de bovenstaande waarden zijn bontartikels altijd gemaakt geweest. In feite bezit bont alle kwaliteiten waar de mode-industrie nu terug op zoek naar is. Bont is verantwoordelijk, het is vakmanschap en het is het tegenovergestelde van overproductie. Er wordt maar één collectie per jaar gemaakt en vele modellen en bontaccesoires (zoals onze bontsjaals) zijn tijdloos mooi zodat ze jaren in collectie kunnen blijven zonder irrelevant te worden. En het restylen van oude bont is iets dat altijd al integraal deel heeft uitgemaakt van het businessmodel van de bontwinkel. Bont is altijd al het contrast geweest van de fast-fashion.

Categorie: